Merit Hemmingson har fått guldskivor och hyllats för sina nytolkningar av svensk folkmusik och utforskande av nya musikaliska marker. Hon tilldelades Jan Johansson-stipendiet 2012 och tidigare i år fick hon ta emot Folk- och Världsmusikgalans hederspris. Nu är Merit Hemmingson aktuell med ett nytt album – hennes allra första med enbart egenskrivet material. Liksom hennes två senaste album ”EQ” (2011) och ”Hommage till Jan” (2014), som båda blev Grammisnominerade, är det Tobias Fröberg som producerat – denna gång tillsammans med både Merit själv och trumslagaren Ola Hultgren.
”Merit” släpps den 26 oktober och följs av en releaseturné, söndag 19 feb kommer Merit till Uppsala och Kulturoasen!
Kommande speldatum:
2016-10-28 – Göteborgs Konserthus, Popical med Göteborgsymfonikerna
2016-11-08 – Östersund, Storsjöteatern
2016-11-09 – Sundsvall, First Hotel Strand
2016-11-10 – Skogsnäs Kulturhus
2016-11-11 – Kramfors, Babelsberg
2016-11-12 – Örnsköldsvik, Thuleteatern
2016-11-23 – Örebro, East West
2016-11-27 – Uppsala, Kulturoasen (kl. 14)
2016-11-27 – Stockholm, Fasching
Biografi:
Merit Hemmingson föddes i en liten bondby i Åre kommun, Jämtland. Musiken kom tidigt, hon började med dragspel vid fyra års ålder och piano vid sju.
Direkt efter studenten flyttade Merit Hemmingson till Stockholm och hängde på Nalen mest varenda kväll. Hennes plan var att gå i Oscar Petersons jazzskola i Toronto, men istället lockade en manager henne att först åka över och plocka ihop ett band för att turnera i Sverige. Hastigt och lustigt åkte Merit över till New York. Hon besökte jazzklubben Birdland nästan varje kväll och fick bl. a. sitta in med Miles Davis band på Village Vanguard. Både Joe Zawinul och Lalo Shifrin gav henne lektioner. Jazz, jazz och åter jazz. I New York bildade Merit ett band med fyra kvinnliga svarta musiker på altsax, trumpet, bas och trummor och hon själv på piano. De turnerade i Sverige drygt ett halvår – ”Merit H. And her Girl Stars”.
Merit Hemmingson lämnade jazzscenen och mötte sedan Hammond B3. Det blev kärlek vid första ögonkastet, och på den vägen är det. Merits första skiva kom 1967 med hennes band Meritones.
I början av 70-talet spelade hon in tre album med tolkningar av svensk folkmusik, producerade av Bengt Palmers, som alla tre blev guldskivor – Huvva, Trollskog och Bergtagen – samt ett dubbelalbum med Beppe Wolgers, Det for två vita duvor. Det var något helt nytt då – att harmonisera och rytmisera gamla folklåtar i pop- och jazzdräkt. Samtidigt turnerade hon med ”Folkmusikgruppen” – orgel, fiolspelmän, bas och trummor. Denna period var en viktig milstolpe i hennes liv.
Under åren har Merit Hemmingson utforskat mången oprövad musikalisk mark, även med synthesizers.
Det senaste decenniet har Merit Hemmingson dragit sig tillbaka till rötterna och orgelspelandet igen. Ett samlingsalbum ”Merit – Queen of Swedish Hammond Folk Groove” med material från 1970-talet initierades av Ola Salo och Martin Axén i The Ark och släpptes 2005. Sedan kom albumet ”Touch” med kör, där grunderna spelades in på orgeln i Dala Järna kyrka. Albumet ”EQ” släpptes i början av 2011, baserad på svenska folklåtar och eget material, inspelad i Sandkvie Studio i Visby och producerad av Tobias Fröberg.
2014 släppte Merit albumet Hommage till Jan – en hyllning till den alltför tidigt bortgångne pianisten Jan Johansson. Jan Gradvall gav albumet en fyra i betyg och beskrev henne som ”en briljant instrumentalist”. Tidningen Lira hyllade albumet i sin recension med inledningen ”När en skiva blir snudd på för bra får recensenten det svettigt att göra anspråk på sitt yrkeskunnande. För vilka ord är starka nog när organisten Merit Hemmingson, nyss fyllda 74, så enastående sätter fingrarna i Jan Johanssons (1931-1968) folkmusiktolkningar.”
Frivillig entré! (Ska inte förväxlas med gratis. Vi förväntar oss att ni lägger en slant i burken. Beloppet är dock frivilligt och går oavkortat till de musiker och artister som sliter hårt på scenen 🙂