Bluegrasskvintetten Spinning Jennies har gjort sig kända för sin unika korsning av svensk lyrik och nordamerikansk bergsmusik.
I maj 2014 släpptes ”Från Rotterdam till Lilla Wien” som lett till fina recensioner och idogt turnerande i hela Skandinavien, samt även en liten tur i Europa. Detta var bandets tredje skiva med egna sånger, uppblandat med försvenskade versioner av traditionella bergsballader.27 mars på Stallet i Stockholm släpper Spinning Jennies återigen en fullängdare, men denna gång blir det annorlunda. Kommande plattan; ”Istället för visor” är skickad på tryck och består enbart av sånger ur Cornelis Vreeswijks repertoar. I amerikansk folkdräkt, naturligtvis. Detta har krävt att bandet fått gå utanför bluegrass-ramarna mer än någonsin, vilket resulterat i starka influenser från visa, blues, cajun, rumba och här finns till och med en polska. Vi känner oss riktigt nöjda och förväntansfulla, i synnerhet efter gästspel från bl.a Frida Öhrn och Jonas Bleckman.
I maj 2014 släpptes ”Från Rotterdam till Lilla Wien” som lett till fina recensioner och idogt turnerande i hela Skandinavien, samt även en liten tur i Europa. Detta var bandets tredje skiva med egna sånger, uppblandat med försvenskade versioner av traditionella bergsballader.27 mars på Stallet i Stockholm släpper Spinning Jennies återigen en fullängdare, men denna gång blir det annorlunda. Kommande plattan; ”Istället för visor” är skickad på tryck och består enbart av sånger ur Cornelis Vreeswijks repertoar. I amerikansk folkdräkt, naturligtvis. Detta har krävt att bandet fått gå utanför bluegrass-ramarna mer än någonsin, vilket resulterat i starka influenser från visa, blues, cajun, rumba och här finns till och med en polska. Vi känner oss riktigt nöjda och förväntansfulla, i synnerhet efter gästspel från bl.a Frida Öhrn och Jonas Bleckman.
https://www.youtube.com/watch?v=C0pGGMmBfCY (lirar Cornelis på senaste plattan)